Recherche sémantique
Pagename | Discipline | Définition | |
---|---|---|---|
Aggʷa | Economie | taggʷat tga timqṛaḍ nɣ irẓan nna tɣy ad tn tsxsr tmssntit g usati n tigi n imussutn nns.
ig tlla tmssntit g waddad g ugrnt tmqṛaḍ nɣ irẓan tazzliwin (lfḍl rrbḥ ṣaḥa) nɣ tiyafutin da iṭṭaṛ watig nnes.. llan kraḍ n wanawn n taggʷatin : - taggʷatin n usyafa : gint tit timntawin (id lkra tiɣrad…) n timskilin (timsuɣin tasaraɣt ittusmussan…) ; - taggʷatin iẓṛfann : uɣul (arru) n tnfatin n uṛṭṭal n id lbank ; - taggʷatin timẓlanin : nna d ittkan imzza id war allas. iqqan d taggʷatin n tmssntit ad gint : timsiḍanin d mm wanẓatn. | |
Agios | Economie Droit | Différence entre la valeur nominale et la valeur réelle d’échange d’une monnaie ou d’un effet de commerce. Ce terme dans son acceptation générale est en voie d’extinction. Il est surtout usité dans le domaine bancaire pour désigner les conditions d’escompte (intérêt plus commission du banquier). | |
Agla | Economie | iga ugla (ayda) ammakn n udgi nɣ tawant n inmran (assarn). da ttusudsn s umata nil tdrsi nil tsulant d nil yigr n umussu. nzmr ad nsmziry (snaḥya nfrrz) gr : - agla amgru : da srs ittadf ugdud kullu. sg da ur igi win tɣnnant ula aẓlay ; - agla admsan : nna mi ɣur atig admsan imyalla gr tmizar ; - agla ansmad : nna g ittajja usmrs imzdi nnsn adgi n wassar. g tdamsa nɣy ad nsiwl xf tdawit nna aɣ ittadjan ad nsɣl adgi nɣ tawant n kra n unsmur nɣ yat trbiɛt n insmurn. | |
Aglam | Sciences de l'éducation | iskutta uglam xef usmnid d tnkda n tfiras d tmẓlay n kra n tɣawsa nɣ kra n ufgan nɣ kra n tilawt. g tirra n kra n wallas ila uglam kigan n tsɣan : - tasɣnt tamallast : ad iglm idɣarn isutay iwrikn... -tasɣnt tazmulant (tazamalt : da ẓars tzzruy tabrat tamdrugt nnig tbrat tamsrawt ; - tasɣnt tamssfrut : ar tsiwiḍ irmmusn d inɣmisn xf iwrikn ; - tasɣnt tamssnẓit : ddaɣ g tla wuri i tsnẓit ; - tasɣnt tamdyazt : kudnna tsskan tiwlafin timdyazin s usmrs n wudmawn n tmamkt. fra ad imurs uglam iqqan d ad tamẓt ilugnn n tjṛṛumt n tsnayt ula n tmamkt. | |
Agreement | Economie Droit | Accord entre les parties d’un contrat commercial de transport. Indique aussi un accord entre armateurs pour partager l’espace sur des navires respectifs . | |
Agression psychologique | Sociologie Psychologie | L'agression psychologique ou la violence psychologique est « une offense verbale ou une action qui abaisse une autre personne. Le mauvais traitement peut prendre la forme d'insultes ou de comportements qui amènent l'autre personne à se sentir coupable contrariée ou humiliée ». (Stets 1991 : 98). | |
Agrégats monétaires | Economie | Agrégats monétaires
Les agrégats de monnaie définis par Bank Al Maghreb (BAM) au Maroc: recensent les moyens de paiement et les actifs financiers qui peuvent être rapidement et facilement transformés en moyens de paiement sans risque important de perte en capital. Ils sont présentés sous forme d’agrégats désignés par le caractère M et assortis de chiffres allant de 1 à 3 en fonction du degré de liquidité décroissant des actifs financiers les constituants.
L’agrégat M1 qui représente la masse monétaire au sens étroit recense les actifs liquides divisibles transférables sans rendement et avec un coût de transaction nul. Il comprend les billets et pièces de monnaie en circulation nets des encaisses des banques ainsi que les dépôts transférables à vue en monnaie nationale constitués auprès de la banque centrale des banques commerciales et du Trésor. M1= MF + MS MF: monnaie fiduciaire= pièces et billets en circulation détenus par les agents non financiers MS: monnaie scripturale= dépôts à vue des agents non financiers auprès des banques. L’agrégat M2 est composé de l’agrégat M1 auquel s’ajoute l’ensemble des actifs liquides non transférables et rapportant un rendement à savoir les disponibilités en comptes d’épargne auprès des banques. M2= M1 + QM: Masse monétaire au sens strict QM: quasi-monnaie= épargne liquide: les dépôts à terme les comptes spéciaux d’épargne et les certificats de dépôt L’agrégat M3 qui correspond à la masse monétaire au sens large regroupe en plus de M2 les autres actifs monétaires moins liquides avec des coûts de transaction significatifs non transférables et/ou non divisibles et rapportant un rendement. Il convient de noter que les autres actifs monétaires se composent principalement des : Comptes à terme et des bons à échéance fixe Dépôts en devises Certificats de dépôts d’une durée résiduelle inférieure ou égale à 2 ans ; Titres d’OPCVM monétaires et ; Dépôts à terme ouverts auprès de la TGR M3 = M2 + EA EA : épargne affectée = elle est composée de l’épargne logement l’épargne projets et investissements et les emprunts obligataires. | |
Akray adimugrafi | Géographie Démographie | tga akray n yizwl n imzdaɣn g kra n wasun nɣ tamazirt g yan uzmz iẓlin. mnnaw n tmntal da ssiɣint akray-a zun d : agar n usɣl n tmttant nil usɣl n tlalitin asgidi (tamrniwt aftay) n ubrbr n tgla israwn nna syafan imnɣan imzza imu-srtann tassasin tidmsanin nɣ imzza iwnḍann. | |
Akʷrmis n tmessurin | Economie Sciences politiques | iga ukʷrmis n tmessurin yan ufrdis admsan ismunen mnnaw n tmssurin tisimanin g dat uzrf. tagrumma-ad n tmssurin digs yat tmssurt taymmat nna mi sslaɣn tanbbaḍt nɣ « hulding » d tgrumma n tmssurin nna g tbaḍ ar asnt nqqar « tayyawin ». | |
Akṛaɣ | Sciences de l'éducation | g tmassanin n usgmi amɛan iga tigi n ad ikrɣ (yamẓ imɛn) yat tsugrt tamẓlayt ittawin ɣr tigmi (timrniwt) n tussna tasnigit d tsnilit n unlmad.s umzaray d wassaɣ « almmud » igan yat tzigzt n ufrak s ufafa d s yiky amɛan iga tizigzt tar afrak tamdrugt (tar takyt) d tagamant nna s ittili tasugrt am imkinna s rad tt yili g umnaḍ agaman. tayafut n umɛan-a tga s umata awd nttat tar afrak : abrsir d unlmad da ttilin kra n tsugrt nɣ kra n tussna maca ur zmirn ad ssfrun asmrs nns. | |
Alignement stratégique | Economie Droit Sciences politiques | un processus continu et dynamique qui fournit des solutions et des infrastructures technologiques à l’entreprise lui permettant de rencontrer les objectifs de performance fixés par sa stratégie. | |
Alliances maritimes | Economie Droit | Elles réunissent et regroupent en général deux ou plus armements (rarement plus de cinq) jusqu’alors concurrents pour leur permettre de mettre en commun les moyens techniques dont ils disposent dans le cadre de consortiums maritimes qui les autorisent à préserver leurs organisations commerciales indépendantes. Cette stratégie diffère de celle des
conférences maritimes qui visaient à organiser la concurrence pour garantir une qualité de service.
Les anciens concurrents peuvent ainsi accéder aux nouveaux types d’exploitation rendus nécessaires face à la spécialisation et à la sophistication des navires. Ces alliances disposent de capacités accrues coûts supérieurs investissements à terre importants dans des terminaux engins portuaires parcs de conteneurs. Elles réduisent les contraintes de fréquence des départs. Elles permettent l’utilisation de navires porte-conteneurs ayant une capacité de plus de 4 à 5 fois supérieure à celle des navires conventionnels. | |
Allophone | Sciences du langage | En revanche si deux unités (phonétiquement différentes et assez facilement reconnues comme telles) n’apparaissent jamais dans le même contexte mais toujours dans des contextes différents on dit qu’elles sont en distribution complémentaire et qu’il s’agit s’il y a une certaine parenté phonétique de deux réalisations d’un seul phonème déterminées par le contexte : il s’agit de variantes (ou réalisations) combinatoires ou contextuelles ou encore d’allophones d’un phonème. Ce phénomène peut être dû ou non à un processus d’assimilation phonétique. | |
Allotissement | Economie | (nm) est le fractionnement d'un marché en plusieurs sous-ensembles appelés "lots" susceptibles d'être attribués séparément et de donner lieu chacun à l'établissement d'un marché distinct. Par principe les marchés publics sont allotis. Anglais : allotement Arabe : تخصيص | |
Almad agan | Sciences de l'éducation | iga yan uzurt (anaw) n ulmmud nna iskuttan xf kra n tmyadasin tisgmanin isdknn (ittraran taɣḍft) anlmad. azurt-i ira (innyc xf ) asumu n unlmad afad ad t ig g wammas n tzigzt n umɛan n tussniwin d tsugar. g umnid-a da ittumu unlmad s yat tmamkt n urcaq (tadinamit) d tmyaɣt g tzigzt n ulmmud kudnna iskar imussutn aḍnin d ur id xs aḍffuṛ n tmsirin s usɣad asksw (inniyl aṛaɛa tamuɣli) d uzmmem n tzmilin (tinqqaḍ). | |
Almmud urmid | Sciences de l'éducation | iga yan uzurt (anaw) n ulmmud nna iskuttan xf kra n tmyadasin tisgmanin isdknn (ittraran taɣḍft) anlmad. azurt-i ira (innyc xf ) asumu n unlmad afad ad t ig g wammas n tzigzt n umɛan n tussniwin d tsugar. g umnid-a da ittumu unlmad s yat tmamkt n urcaq (tadinamit) d tmyaɣt g tzigzt n ulmmud kudnna iskar imussutn aḍnin d ur id xs aḍffuṛ n tmsirin s usɣad asksw (inniyl aṛaɛa tamuɣli) d uzmmem n tzmilin (tinqqaḍ). | |
Alugn | Sociologie | nil umawal n tsnilst (Dubois) « nttini alugn i ungraw n tɣlaf iswuttun aynna s iqqan d ad ittufran g ismras n kra n tutlayt iẓlin mk nra ad nlkm ka n tiẓilt tamndlsant. » (p. 330) tga nit kigan ilugann d taratin issidif wuggid yat s yat s tmrsalin n usnamun g d izri. ilugann-ad swalant s waccil timyaɣin ittilin g wamun. | |
Amarrage | Economie | (nm) placer les amarres sur les bollards ou les ducs d’albe pour fixer le navire sur le quai après son accostage afin de faciliter les opérations de chargement et/ou de déchargement | |
Amatag | Sciences de l'éducation | sg umyag «nnal» irm annal nɣ tanalit iga t igi n ad as tawst i kra n wuggid ad iɛdu kra n iziki d ad izgr kra unmri.. g usgmi tanalit tanmlant da tettuga i inlmadn d tnlmadin nna d yiwin tinqqaḍ ikkan ddaw tnba. maca s umata « annal anmlan » da ittuskar i inlmadn akkʷ iran ad zzṛwun almmud nnsn. s imki iga akkʷ : - d yan amaway ittawsn i inlmadn inlmaḍn ad mursn almmud nnsn d ad gin nil uswir anlan. - assdus n tsugar i inlmadn inammasn fara tussniwin d tsugar nnsn lkmnt amɛan ; - asɣudu i inlmadn mi ɣur aswir yattuyn mara ad ssrṛwun tuusniwin d tsugar nnsn. | |
Ambiguïté | Sciences du langage | Un paradoxe analogue apparaît avec les phénomènes d’ambiguïté ou d’homonymie : à une même réalité phonique peuvent correspondre des significations radicalement différentes («cousin») peut désigner un parent ou un insecte «J’ai fait lire Pierre» peut signifier qu’on a incité Pierre à lire ou qu’on a incité quelqu’un à le lire etc. | |
Amdurru | Sociologie Ethnologie Anthropologie Psychologie | amdurru/ararad/lɣaci da ismal sin id mlyaṛ n insmrasn izdin s uzmz amuṭṭun: iga « tayafut n ufsar uzmz amuṭṭun». insmrasn-ddɣ ẓunnin xf tmgrawin tiliktṛuniyin (tiwngimin) dran kra n tfiras lmalanin timgrawin tifizikin (tikmamin) s uḍfuṛ n ilugann inamunn d tmskar ẓlinin. nil Howe iga uwttas n tmaddasin ad ɣwunt qddcnt timgrawin-a timuṭṭunin afad ad tn smussunt amm imggayn (imskarn) ihrran (ijrrdn) g tzigzt n usllwi n watig. | |
Amesiɣrem | Histoire Anthropologie | Di tmettiyin tiqburin igrawen (takatin iderman tiqbilin) bḍan ger yimesɣermen d yimgalaten. Imesɣermen d igrawen yezgan s tmezduɣt deg yiwen n umkan. Asiɣrem yebda uqbel ad d-tennulfu tfellaḥt; takatin d iderman d teqbilin ssaskren azdaɣ deg yimukan i deg ara sen-tishil temɛict. Seg(mi) d-tennulfa tfellaḥt tunt n yimsiɣermen tennerna deg waṭas tmettiyin tiqburin. | |
Amgalat | Histoire Anthropologie | D igrawen (tiqbilin iderman) ur nezgi ara s tmezduɣt seg yiwen n umakan. Teddun seg umakan ɣer wayeḍ ttnadin ɣef wayen ara ččen d wanda ara ddarin. Di tmettiyein tiqburin teg°ti n yigrawen d imgalaten. Asmi i d-tennulfa tfellaḥt tunt-nsen tuder (s w)aṭas. | |
Amggay | Economie | irm amskar (amggay) nɣ amskar admsan iga yan wuggid nɣ akʷrbab n wuggidn ismktayn (tuzzmant) d ikmamn nna iskarn tiɣtasin iṭṭaṣn i tdamsa n tmazirt g uswir n tsmurt ula win ufars ula win ubṭṭu n wagla. amskar admsan iṭṭaf yat tgrumma n waydatn imattiwn d irkmamn mi ttinin « agan/urmid/anamus ». g tdamsa ar nttakz irm « amskar ignses» ittuɣln xf ukʷrbab (tagrumma n imskarn) mi ɣur tiwafitin d tsɣan aksulnin (mmrwasnin). askkir n tɣri n irfs n yan umskar da ittajja ad d iḍi/issufɣ (amamk n) twuri n tdamsa akkʷ. | |
Amkṛaḍ n Karpman | Psychologie | amkraḍ n Karpman ssaɣn as awd « amkraḍ amuggan n Karpman » (TDK) iga yan urmmus yamun g ufasr asniman n usmkl n umyawaḍ nna issiẓṛ umẓlay n tsnimant Stephen Karpman g 1968. unug-i n ussfsi da ittajja asksw g talɣa n usinaryu yat tsqqnt ur ixdimn (anzaf amnzaɣ anawl) gr sin wuggidn/imslsiwln. amkraḍ -a digs kraḍ tilal (tuggi) : - ungis (amṛẓu) : (aslmad n tilalt) tilalt-a tlla as g uflla i umkraḍ iddɣ nttat ad iḥrrin urar. s irfs-a uggid ungis ɣurs s umata afrak n ulmaḍ n umgrud n ufrrus war tamstggart d awd ar itqql (s ka n yan) /inurz ad iddu ka n yan ( s ismummuyn d unriz nnes) ad as yaws ijjnjmt isgunfu sg tuẓẓift angaẓ. g tilalt-a s ismummuyn d unriz nnes ira ad as gn awnul ; - amaẓuṛ (amadu amkṛḍ) : awrik (amlkaḍ) nna ismẓiyn ar isngirif wayyaḍ (ungis) issufɣ d inaruzn nns ukriḍn s umdya s islki s uḥqqr s uzawar s uṭnaẓ. - amilal (anbdad amngdiw) : iga tilalt n uwrik nna kud as d ittaɣ dat i umaẓuṛ ittaɣ afus i wungis ( mqqar awd itsnt tikkal ur issutir tiwizi). | |
Ammaẓ anamun | Sociologie Sciences du langage Sciences de l'éducation Psychologie | d yan yigr n tiɣri g tsnimant nna ifkan igumma nnes imnza g tizwiri n isggʷasn 70. ittusnmal is iga tagrumma n tzigzin (izarutn) tiwssanin ikcmn g tsqqan timyaɣin tinamunin d tmskar (imuɣna inamunn n irfs) gr mdden d awd gr imudar inamunn. | |
Amnid amzray | Histoire | tararit n imzza izrin isɣawsa s tuddma (wuṭuf) n yan umnid amzray. tamggarut-a da tettr armas aṣbḥan n unmzruy sg tannayt n umnaḍ anamun adlsan d udmsan Cette dernière impose la bonne compréhension de l’historien du point de vue du contexte social culturel et économique n wuggidn iddrn kra n uzmz amzray istin. tasmzruyt-a da ttajja mnnaw n tmskarin d irfsan (tuggi) ad gin win snniyt ilin anamk. anamk . | |
Amnzaɣ | Sociologie | iga t tuzlt gr yiwdan nɣ gr trubba n yan wamun ig t awd tuzlt gr wamunen. tuzlt-ad iwint-d mennaw n temntilin. tawngimt ddɣ da tettafa adɣar adday tili tenmegla d umzizwr gr kigan n isursn idamsanen inamunen isrtanen d idelsanen zun d : aslag imnɣi gr iwunak d imussutn inamunen... | |
Amortissement | Economie Droit | Ce terme est à la fois utilisé en comptabilité comme en droit et qui signifie une constatation comptable d'un amoindrissement de la valeur d'un bien utilisé. Pour les juristes ce concept est utilisé dans le sens de remboursement d'un emprunt ou d'un crédit. | |
Amsag | Sciences du langage | Di tefyirt tigawt immal-itt-id umyag. D umyag yezmer ad yili yiwen n umsag akken zemren ad ilin aṭas n yimsagen. Imsagen d imduren (d imdanen d iɣersiwen neɣ d imɣan) neɣ d tiɣawsiwin i ittekkin yal yiwen amek di tigawt ɣef i d-issenfali umayag. | |
Amsales | Sciences du langage | Di tesnilest amsales d aferdis i d-yettalsen i uferdis niḍen yettwabedren yakan. Yezmer ad yili d awal-nni s timmad-is neɣ d awal niḍen (d isem neɣ d amqim): Yella yiwen urgaz deg yiwet n taddart ɣur-s aqcic d teqcict d akniwen. Yiwen wass temmut-as tmeṭṭut-is. Qimen warraw-is d imezyanen; mazal ttetḍen. Yuɣ-asen-d yiwet n tfunast. Qimen ttetḍen deg-s. Sεeddan kra n wussan yemmut netta diɣen. Qimen warraw-is mazal meẓẓiyit. Ass-mi yemmut yenna-as i gma-s: “tafunast-a ur tettnuzu ur trehen; ad teqqim i yigujilen.”- yenna-as gma-s: “yewqem.” Netta meskin ! yemmut. Teqqim tfunast-nni. Ttetḍen deg-s. Di tɣunba amsales d aferdis i d-yettuɣalen di tazwara n wafir (neɣ n tefyirt): Ad ṛuḥeɣ ad beddleɣ tamurt ad nadiɣ tafat. Ad ṛuḥeɣ ad rewleɣ i lmut ad beddleɣ taswaɛt. Ad ṛuḥeɣ akkin i tagut s anga dessent lxalat. (Ben Muḥemmed) Amsales yemgarad d umsales n taggara (épiphore) d umsales uddis (redditio) | |
Amsdlsa | Sociologie | nil Melville Jean Herkovits Ralph Linton et Robert Redfield iga «umsdlsa» yan «ugrumma n tumanin nna-d ittasn sg unḥad neɣ awaḍ userid d izdin ger trubba (iberra ikabarn) n wuggidn (medden ifganen iwdanen) mi ɣur tidlsiwin ur yaksuln. aynna ittawin ɣer usnfl n wanawn (izurat tmudemin) idlsanen imzwura n yan g iberra-ad.» | |
Amskar | Economie | irm amskar (amggay) nɣ amskar admsan iga yan wuggid nɣ akʷrbab n wuggidn ismktayn (tuzzmant) d ikmamn nna iskarn tiɣtasin iṭṭaṣn i tdamsa n tmazirt g uswir n tsmurt ula win ufars ula win ubṭṭu n wagla. amskar admsan iṭṭaf yat tgrumma n waydatn imattiwn d irkmamn mi ttinin « agan/urmid/anamus ». g tdamsa ar nttakz irm « amskar ignses» ittuɣln xf ukʷrbab (tagrumma n imskarn) mi ɣur tiwafitin d tsɣan aksulnin (mmrwasnin). askkir n tɣri n irfs n yan umskar da ittajja ad d iḍi/issufɣ (amamk n) twuri n tdamsa akkʷ. | |
Amskil | Sociologie | sg umyag «skl» amskil iga t isfki nna tra tarut ittusnfaln abda. g tsnimant imskiln da aɣ ttadjan ad nsraw nsidd g yat tikklt (s yat twalt) tiyafutin tismktayin d tmamkin nil ugama n urzzu. da nsnaḥya (nsmziriy) gr kkuz n imskiln : - imskiln ismawann : awtay tawsit azdduɣ…; - imskiln n unmala (asudds) : abdar askʷfl n udgi...; - imskiln iggummitn : tanqqiḍt amḍan n ibrsirn amḍan n tḥuna n taddart…; - imskiln isulann : astal (asakʷ) tiɣrad tiddi (addud)… | |
Amsnala | Sociologie Sciences du langage Psychologie | amsnala d yat tɣarast n urzzu d usnubbc nna iskuttan xef usmuttr n tmuca s yat tikli (tawada) iḥyyln yad sg tizwuri. awttas nnes iga t ad tsmun inawn tiqssisin nna ittajjan armas d uzmak n twlafin n umgar d tskrawin (timskar) ( s umdya : aṣniɛ irfsan tiwlafin) n kra n wuggid nɣ uggidn îgan askkin n urzzu. llan kṛaḍ wanawn n imsnalatn : - amsnala anilan ( amsnala n tnila) ; - amsnala azgnilan ; - amsnala aranilan (amsnala war tanila). | |
Amtrug | Sciences politiques | iga t ufgan nna ilkmn awtay n utrag azrfan. ad ig amtrug iga t ad ibaḍ izmr ad ifaṛṣ (isbɣr) izrfan nnes s tsimant d telelli. | |
Amurs | Sciences de l'éducation | amurs n kra n tɣawsa iga t ussnjm n inaḍan nnes s tafssi.
g yigr n usgmi «amurs anmlan» da ittuɣul xf usmad s umurs n kra n uswir nɣ kra n uzazu aya s usɣzn n iwttasn d wuḍuf n tussna da ntqddar is illa « imgan» nna ittawsn g umurs anmlan. ad nbdr : imgan iiwssan asnimann imrsaln iinamunn d imgan izdin d tmskar tikuyassin n unlmad. | |
Amussu | Sciences de l'éducation | irm «amussu/ tilalt» ɣurs mnnaw inumak (nɣ tga tawinumakt) : tga akkʷ tagrumma n tmhal tiwssanin nna ittugan g tmɣrit (tadala) iluɣma d takkalin ittusmrasn g ulmmud. aywa amussu/tilalt iga tagrumma n inaḍan s d iqqan ulmad ad tnt ismd mara ad nn ilkm kra n uwttas iẓlin d ad iddu s dat g ulmmud nnes. nzmr ad nsmziriy (nsnaḥya) gr : tilal n urmas amiwan d umiray tiilal n tsirimt nɣ n iṛiṛḍ (tanazuft) tilal n usdus nɣ n usngraw d tilal n tyafut (afars) amiwan d umiray. | |
Amussu anamun | Sociologie | amussu anamun d ijj (yat) n tlɣa iẓlin n tskrawt (asskir tigawt) tamgrut da tettɣima tg tamnzaɣt tezdy d imyassatn inamunn. awttas nnes ad isrs yan unemala amnɣud zun d: asɣudu n usnfl anamun ukus n kra n usɣnu n uzrf asgidi n tɣṛaḍ timggiyin tinsmilin... | |
Amutti n tzrurt | Sociologie Géographie | tga anaw n umussu arakal g ittili (iẓlin s) kigan n id ddu-nn ddu-d n ku yass g tsragin tiluganin da digs ittmuttuy uɣref (ugdud) n wammas n iɣrman ikswatn gr uzdduɣ d wansa n twuri nɣ n tiɣri (tineml). | |
Amyawaḍ | Sciences du langage | amyawaḍ d yan umezzu n wawal nna g ittili ummskal (umrara umdebbal) amyagan ger umsiwel isllwan (ifarsn isyafan) yat tbrat wnna mi qqarn s «amazan» (amssifḍ) d yan umsawel mi nettini anamaẓ (aɣerwaḍ aneṭṭaf)) nna mi ittetr umazan assfld (asḥssu asɣad timsliwt tisli isil). Ḍaṛt uzgn wiss sin n tasut tiss snat id meraw (XX) isrs jakubsun (Jakobson) d ijj n umsnaw arusi g tsnilst yat twnaɣt g llan ifrdas idslann n umezzu n wawal: amenaḍ amazan tabrat anamaẓ awaḍ d inigl. | |
Amyawaḍ arukṛiḍ | Sociologie Psychologie | amyawaḍ arukṛiḍ nɣ CNV tga yat tɣarast (tarrayt tabridt) nna iskr umsnaw amirikani n tsnimant Marshall B. Rosenberg (aḍoktuṛ (aḍbib amsgnaf n tsnimant taklinikit) ingr isggʷasn n 1960 d 1970. tskutta xf ufra (lfra afru) n imnzaɣn gr sin wuggidn nɣ tarbiɣt n wuggidn ammas n ubrru. awd tswutta ad tzɣu gr wuggidn (imdanen) itsnt tsqqan ibddan xf tirsal (tisila) mi ttinin awd tiɣariwin ẓlinin zun d : taɣusi azillz d umwqqr (azrak). nil Marshall B. Rosenberg amyawaḍ arukṛiḍ (CNV) iga «awal d tsqqan (imyassatn) nna issdwasn tazmrt n ad ifk s tɣusi d ad tajj wiyyaḍ s tayri ad d rarn s wanct ». tskutta tɣarast-a xf kkuẓ n tikliwin : - tinẓi ; - ifrayn ; - assarn (inmran) ; - tutriwin (isuturn). | |
Amyedres | Sciences de l'éducation | Amyevres (intertextualité)
D ssenf n wassa$ n tversit*. D assa$ i yezdin sin yivrisen n tsekla (ne$ ugar) yiwen yewwi-d seg wayev. Assa$-agi yefreq s timmad-is d lesnaf. Di tmu$li n Genette Yezmer ad yili wassa$ gar sin yivrisen d awehhi kan (allusion): yiwen n uvris ad d-iwehhi $er wayev. Akken yezmer ad yili wassa$-agi d tabdert (citation): yiwen n uvris ad d-yebder wayev | |
Amzwag | Géographie Démographie | yan wuggid nna yuran (iffɣ) sg tmazirt nns n unaɣiz afad ad irwl i imizi. nil tmyaqqant izdin d uẓayṛ n imzwagn (1951) amzwag iga yan wuggid nna « iggʷdn s tɣznt ad ittudgazn xf uẓuṛ nnes (anaɣiz) usgd nnes tumut nnes g kra n ubrru anamun nɣ xf tannayin nnsn tisrtanin da ittili bṛṛa n tmurt nns nna g ila taɣlnt d nna ur izmirn nɣ xf tawda-a ur iri ad isɣuyy xf ufrag n tmurt-a ; nɣ nna mk ur ili taɣlnt d yili g bṛṛa n tmazirt nna g ila azdduɣ unnim ḍaṛt n kra n imzza ur izmir nɣ xf tawda-ad ur iri ad zars yuɣul » (p. 70). | |
Amzzry adimugrafi | Sociologie Géographie | asaka adimugrafi da ittusnmal s tizigzt tamzrayt nna ittusuɣln s uzrruy n ka n mdden n ka n tmazirt sg yan ungraw amzwaru iẓlin s yan usɣl axatar n ililitn (ililan) d imttin s yan ungraw atrar (amaynu) ilan tamatart n usɣl idrusn n ililitn (ililan) d imttin. | |
Amɛan | Sciences de l'éducation | g tmassanin n usgmi amɛan iga tigi n ad ikrɣ (yamẓ imɛn) yat tsugrt tamẓlayt ittawin ɣr tigmi (timrniwt) n tussna tasnigit d tsnilit n unlmad.s umzaray d wassaɣ « almmud » igan yat tzigzt n ufrak s ufafa d s yiky amɛan iga tizigzt tar afrak tamdrugt (tar takyt) d tagamant nna s ittili tasugrt am imkinna s rad tt yili g umnaḍ agaman. tayafut n umɛan-a tga s umata awd nttat tar afrak : abrsir d unlmad da ttilin kra n tsugrt nɣ kra n tussna maca ur zmirn ad ssfrun asmrs nns. | |
Analyse PESTEL | Economie | Consiste à identifier les facteurs politiques économiques sociaux et technologiques qui influent sur l’organisation. Les facteurs clés d’évolution environnementale sont les forces susceptibles d’affecter significativement la structure d’une industrie ou d’un marché. | |
Analyse de la valeur | Sociologie Economie Droit | Est une démarche qui analyse un produit et cherche à l’améliorer en vue d’en augmenter son utilité et d’en diminuer son coût. Elle est aussi une méthode de compétitivité organisée et créative visant la satisfaction du besoin de l’utilisateur par une démarche spécifique de conception à la fois fonctionnelle économique et pluridisciplinaire. | |
Analyse de pratiques professionnelles (َََAPP) | Sociologie Sciences de l'éducation | « Ce sont des activités qui sous cette appellation (analyse des pratiques) ou une appellation similaire – sont organisées dans un cadre institué de formation professionnelle initiale ou continue – concernent notamment les professionnels qui exercent des métiers (formateurs enseignants travailleurs sociaux psychologues thérapeutes médecins responsables de ressources humaines …) ou des fonctions comportant des dimensions relationnelles importantes dans des champs diversifiés (de l’éducation du social de l’entreprise …) – (…) les sujets participant à un dispositif de ce type sont invités à s’impliquer dans l’analyse c’est-à-dire à travailler à la co-contruction du sens de leurs pratiques et /ou à l’amélioration des techniques professionnelles. Cette élaboration en situation interindividuelle le plus souvent groupale s’inscrit dans une certaine durée et nécessite la présence d’un animateur en général professionnel lui-même dans le domaine des pratiques analysées garant du dispositif en lien avec des références théoriques affirmées. » (Blanchard-Laville et Fablet 1999 p. 285-286). | |
Analyse des correspondances multiples | Sociologie Economie | est une technique d’analyse factorielle décrivant les relations deux à deux entre p variables qualitatives à travers une représentation des groupes d’individus correspondant aux diverses modalités. |